Durant la carrera de Història adquirim varis coneixements sobre els diferents que van marcar un periode temporal concret. Sempre he cregut que s'ha d'apendre del passat per no repetir els errors en el futur i per això la història es necessaria per l'esser humà. No obstant aquest coneixement s'ha de saber donar a conèixer i, aquells que volen dedicar-se al mon de la docència, han de saber com explicar la història, que no és quelcom fàcil.
La Didàctica de la Història és important ja que l'ensenyament en si és el que pot apropar la nostra disciplina als joves que comencen a estudiar-la. Es per això que es necessari buscar noves tècniques i maneres d'explicar que siguin atractives i interessants pels estudiants, fugint d'aquelles classes magistrals que, avegades, poden arribar a ser aburrides.
L'historiador Oriol Tutusaus i jo mateix, en la nostra època d'universitaris, vam idear Cronos, l'aventura de la Història. Tant l'Oriol com jo, apart de ser historiadors, som membres de la Casa dels Estranys, una associació juvenil no lucrativa dedicada als Jocs de Rol intentant donar-los a coneixer i explicar el seu funcionament. No explicaré en que consisteixen aquests jocs ja que hi ha un article escrit per mi mateix en aquest blog.
Cronos, l'aventura de la Història permet utilitzar els Jocs de Rol en la seva vessant didàctica. La idea de fer que els alumnes visquin, mitjançant el joc, un fet històric en primera persona pot esser una eina molt important per ensenyar la nostra disciplina. Els alumnes es poden ficar en la pell d'un obrer en la Barcelona de principis del segle XX dins del marc de la Setmana Tràgica, ser un noble francès en plena Revolució Francesa, un esclau en els últims dies de la República durant l'Imperi Romà o, fins i tot, un jove pagès durant l'Edat Mitjana. D'aquesta manera pretenem que els alumnes o jugadors, al viure aquests fets com a seus i decidir que fer en aquestes circunstàncies, podem aconseguir que els hi quedi en la memoria com una experiència més en les seves vides i que, d'aquesta manera, vulguin saber més d'aquests fets per la seva banda.
Cronos és un projecte molt agosarat que va quedar oblidat després de la carrera però, en aquell moment, tant l'Oriol Tutusaus com jo hi teniem molta fe en que funciones i avui en dia encara creiem factible la utilització dels Jocs de Rol en la Didàctica de la Història.
Marc Morales
No fa gaire vaig veure un recurs didàctic que girava entorn als jocs de rol. Però ara mateix no trobo l'enllaç. És una molt bona iniciativa, però n'has d'haver jugat abans si vols dirigir bé el joc.
ResponEliminaSandra
Si us interessa: http://www.tesisenxarxa.net/TESIS_UB/AVAILABLE/TDX-0402103-115507/MarcelPoblet1.pdf , sobretot a partir de la part IV.
ResponEliminaMoltes gràcies per comentar aquest petit artícle. La didàctica de la història ha de ser una eina indispensable per qualsevol historiador que vulgui donar a conèixer la Història com a ciència d'una manera clara i entenedora. Des d'HistoJove volem fomentar aquest esperit de fer una Història de tots i per tothom. Els jocs de rol pot ser una nova eina que, perquè no dir-ho, encara està per descobrir i pulir. Creíem que es feina dels historiadors i historiadores que tenen com afició aquests tipus de joc (i en són molts) els que han de treballar per convertir-lo en una nova i innovadora forma de ensenyar.
ResponEliminaConèixer els jocs de rol i apendre'n és molt senzill. En la majoria de ciutats hi ha un club o entitat dedicada a jugar i difundir aquest tipus de hobby. Si un historiador vol aplicar les tècniques dels jocs de rol en pot apendre en poc temps i es poden crear unitats (aventures) d'una temàtica en concret. Quan varem presentar el projecte l'Oriol va fer una aventura on els jugadors viviem en l'Olèrdola Medieval i jo un joc on hi els jugadors eren obrers dins del marc de la Setmana Tràgica barcelonina. Aquests dos unitats didàctiques per jugar poden ser deixades i, seguint unes pautes molt senzilles, aconseguir el propòsit d'ensenyar.
ResponEliminaMoltes gràcies pel link que has possat és genial. Moltes gràcies!
Sobre aprender de la historia para no cometer errores en el futuro (primer párrafo del artículo) hay una frase excelente de Hegel, que sirve de introducción en el blog Envuelto en Historia, que dice: "lo que aprendemos de la historia es que no aprendemos de la historia". Gracias a Anónimo por el enlace.
ResponElimina